onsdag 5 maj 2010

UNDERSTÖDSÄLG / potte, ist för understödseld ^^ 

Varning för ett långt och delvis detaljerat inlägg om mitt "första" tandläkarbesök, (om alla rutinkontroller är bort räknade)...

Var hos tandläkaren idag, tisdag, och drog ut en visdomstand, det tog två timmar. Ska dit en gång till för att dra ut nästa, har bara fått två st.
Har aldrig behövt göra något "ingrepp" varken hos tandläkare eller vanlig läkare förut och det hade jag iofs inte behövt nu heller utan att ta ut visdomständerna var mitt eget förslag. Många är ju rädda för att gå till tandläkaren eller för sprutor osv, men inte jag. Antagligen för att jag inte har några obehagliga barndoms minnen om sådana saker. Enda gångerna jag har varit på tex sjukhus är för att hälsa på andra, visserligen mycket och ofta men har aldrig varit där pga mig själv. (förutom när jag hade blivit biten av en hund o satt på akuten i onödan i 5h...). Har iallafall tydligen vääääldigt bra tänder, tack o bock.
När jag kom dit så kände dom igen mig, hade varit där veckan innan och de hade tagit kort på hur rötterna och nerverna gick. De frågade om jag var nervös, men jag sa att jag litade på dem (vilket jag ifågasatte sen när jag hade legat där ett tag och blivit rastlös och var tvungen att underhålla mig med något, det blev då alltså någon slags paranoia lek, vad de kunde ha för dolda avsikter med vad de gjorde.. mkt trevligt).
Fick bedövning som inte hjälpte först men sen fick jag nån starkare sort och domnade helt i området där de lagt bedövningen. Trodde att jag skulle råka svälja tungan där ett tag haha.. de sa att jag var smärttålig som inte klagade på prutorna jag fick i käften, men det gjorde ju inte alls ont. Senare kom jag på att det är antagligen något de säger till alla för att man ska känna sig duktig och lugna ner sig om man skulle vara nervös. När jag fått sprutorna började mitt hjärta dunka jätte snabbt, som om jag var nervös. Det kändes jätte konstigt då jag inte kände mig nervös i huvudet. Det är två saker som jag är van vid att de går hand i hand - nervositet och hjärtklappning eller lugn och lugn hjärtrytm. Så det var mycket förvirrande! Fick senare veta att det var adrenalin i sprutorna (för att det inte skulle blöda så mkt) och jag antar att det var därför hjärtat skenade en aning. Kan det vara rätt, eller är jag helt ute o cyklar med min teori? :P
De undrade om jag ville ha spegeln över mig så jag såg eller inte, men jag som tycker att sånt här är lite intressant ville se. Det kändes inte som om det var mig själv jag såg i spegeln, eftersom jag såg hur de borrade, böjde och tog i för att den envisa tanden skulle ge sig, men utan att jag kände något! (har aldrig varit bedövad heller så det var en mkt skum upplevelse). Till en början var jag jätte nyfiken och engagerad och ville se vad som hände när de grävde i mig (jag såg mitt käkben!!), vet inte om det är normalt att tycka så, lite dexter över det hela.. haha inte för att jag trodde att jag var en ond person som blev straffad, men med tanke på allt blod och alla redskap de hade. men iaf efter att ha legat där en timma så började jag bli rastlös. Och nu börjar jag även tröttna på att skriva om det, antar att de som har läst enda hit inte har ngt emot om jag avrundar då det inte blir mer spännande än så här. Det fick komma in ytterligare en tandläkare för att hjälpa till, de fick kapa tanden i flera bitar och tillslut lossnade den.
De sa att det skulle göra mkt ont när bedövningen släppte och jag fick recept på värktabletter. Men det gör inte speciellt ont så jag kommer nog inte hämta ut dem.. Det som gör ont är i mungipan som har varit utspännd/utdragen i två timmar och som blev bränd av borren som tydligen var skit varm. Har ett stort sår där och är lite svullen. Ajust, de råkade tydligen borra mig lite i kinden också, men det är bara ett litet sår. I övrigt så har jag nu 4 stygn i käften som jag ska åka och ta bort nästa onsdag.

Efter detta gick jag hem till potte och sov ett tag. Senare följde han mig till bussen! :) 

Nu är jag en mycket trött människa. Imorrn ska jag till ikea med potte o simon och det ska bli kul! Då ska jag provsitta soffor, vilket jag tycker är askul! haha vet att inte alla förstår vad det roliga med det är, men jag kan trösta er med att jag inte vet det heller. men jag bara älskar känslan när man hittar en riktigt skön soffa och bara...sjunker...neeeeer ^^ 


GGGGGGGGGGGGnigh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar